Hetki lyö

 

Ohjaus ja käsikirjoitus J-P Valkeapää

tuottaja Daniel Kuitunen

kuvaus Meelis Veeremets

sävellys Stefan Pasborg.

Pääosissa: Johannes Holopainen, Outi Mäenpää, Ilkka Heiskanen, Pääru Oja, Jari Pehkonen ja Jukka-Pekka Palo.

Kesto: 124 min.

Suomi, 2022

HÄMÄRIEN KUJIEN AURINKORANNIKOLLA

4 tähteäOhjaaja JP Valkeapää (Muukalainen, He ovat paenneet, Koirilla ei ole housuja) on aina tehnyt hiottuja, visuaalisesti tyylikkäitä, omaleimaisia elokuvia, jotka eivät ole suurta yleisöä kosiskelleet. Kriitikot, elokuvafestarit ja palkintoraadit sen sijaan ovat olleet Valkeapään teoksista innoissaan. Groteski, alamaailmaan sijoittuva tragikomedia Hetki lyö (2022) saattaa houkutella myös laajempaa katsojakuntaa teattereihin. Tähdittäväthän elokuvaa valovoimaiset näyttelijät Outi Mäenpäästä ja Ilkka Heiskasesta Johannes Holopaiseen ja Jukka-Pekka Paloon. Mustan huumorin sävyttämä elokuva sijoittuu myös suomalaisten suosimalle Espanjan Aurinkorannikolle, vaikka onkin kuvattu Teneriffalla.

Entinen Miss Suomen toinen perintöprinsessa Marjaleena (Outi Mäenpää) pyörittää suomalaisturisteille tarkoitettua baaria Fueringolassa poikansa Vilin (Johannes Holopainen) ja ystävänsä, hämärähemmo Mikon (Ilkka Heiskanen) kanssa. Baarin juomia lantrataan vedellä, koska suurin osa albaaneilta ostetusta alkoholista päätyy kolmikon kurkusta alas. Marjaleena kuulee yllättäen kolmikkoa järkyttävän uutisen: Vilin isä, hänen ex-miehensä Mato (Jukka-Pekka Palo) on vapautunut 20 vuoden jälkeen vankilasta ja tulossa paikkakunnalle tarkoituksenaan nauttia piilotetusta ryöstösaaliista uuden rakkaansa (Pääru Oja) kanssa ja hankkiutua Marjaleenasta, Mikosta ja Vilistä eroon. Albaaneille velkaantunut kolmikko päättää kuitenkin ottaa ohjat täriseviin käsiinsä ja siepata ryöstösaalis itselleen.

Visuaalisesti kiinnostava elokuva tapahtuu pääasiassa aurinkoisen Espanjan hämärillä kujilla, sisätiloissa, maan alla, jossa rotat vilistävät ja valo siintää vain pilkahduksina aukoista ja ikkunoista. Meelis Veeremetsin kuvaus on vaikuttavaa. Ristiriita on melkoinen, kun verrataan matkakuviin ja -esitteisiin Espanjasta. Päähenkilöt elävät jatkuvassa janossa, kiputiloissa, lian ja eritteiden kuorruttamina. Outi Mäenpään kähisevä Marjaleena elää huomiosta ja ilahtuu suunnattomasti silloin harvoin, kun joku hänet, entisen missin, vielä tunnistaa. Heiskasen Mikko on tärisevä, kylmässä hiessä kylpevä, mutta aina positiivisesti ajatteleva pikkulurjus, jolla on sydän paikallaan. Johannes Holopainen on tavoittanut Vilissä kolmekymppisen mieslapsen, joka on riippuvainen äidistään ja tämän ystävästä ja kipuilee omia traumojaan.  Vastapuolena kolmikolle on ulkoisesti siisti, tarantinomainen pahis Mato (Jukka-Pekka Palo), joka on itsekkyyden ruumilliistuma: mies, joka ei armoa tai inhimillisiä tunteita tunne.  Elokuvan käsikirjoitus on tehty taiten. Inhorealistinen tunnelma säilyy loppuun asti, mutta juonenkäänteet vetävät imuunsa.

Paitsi mustana veijarikomediana ja rikoselokuvana, Hetki lyö -elokuvan voi nähdä myös alkoholismin kuvauksena. Kaikkien elokuva se ei taatusti ole. Vaikka elokuvan taiteellisia ansioita ei voine kiistää, hienostunutta taide-elokuvaa katsomaan mennyt järkyttyy taatusti. Tinkimättömyydellä on hintansa.

Mari Lindqvist

,