FABIAN -moralistin tarina

Ohjaus: Dominik Graf

Perustuu Erich Kästnerin 1932 ilmestyneeseen kirjaan.

Saksa, 2021

Kesto: 178 min.

RAPPIOTA JA RAKKAUTTA BERLIINISSÄ

5 tähteäBerlin Alexanderplatz ja Babylon Berlin -sarjat häivähtävät mielessä, kun liki kolmetuntisen Fabian-Moralistin tarina– elokuvan ensiminuutit pyörivät. Tässäkin vuoden 1931 Berliini on kiehtova näyttämö ja tapahtumapaikka dramaattisille käänteille. Ihmiset ovat edellisestä sodasta toipuvia ja traumatisoituneita, siksi myös loputtoman huvittelunhaluisia, kuin viimeistä päivää hedonistisiin nautintoihin, Berliinin syntiseen yöelämään sukeltavia tavallisia kansalaisia, taiteilijoita, vähemmistön edustajia, boheemeja itsensä etsijöitä. Edessä siintää natsien valtaannousu, johon viitteitä on jo ilmassa, mutta jota ihmiset eivät vielä halua nähdä; eletään tässä ja nyt. Elokuva perustuu tunnetun lastenkirjailijan, natsihallinnon vastustajan ja pasifistin Erich Kästnerin samannimiseen romaaniin. Kirja oli hänen ainoa aikuisille suunnattu teoksensa. Elokuvan, alkuperäisnimeltään  Fabian oder Der Gang vor die Hunde on ohjannut aiemmin tv-töistään mainetta saanut Dominik Graf.

Jakob Fabian (Tom Schilling) on sodasta traumatisoitunut vähän päälle kolmekymppinen mainosmies, joka työskentelee tupakkayhtiössä, mutta vaeltaa öisin Berliinin kaduilla ja yökerhoissa etsimässä nautintoja ja rakkautta. Kirjailijan urasta haaveileva Jakob kohtaa yössä nuoren, elokuvaoikeuksiin erikoistuvan juristiopiskelija Cornelian (Saskia Rosendahl), joka oikeasti unelmoi elokuvatähteydestä. Kaksi ajelehtijaa rakastuvat. Fabian jää työttömäksi, mutta Cornelialle avautuu mahdollisuus nousujohteisen uran luomiseen vanhemman elokuvamogulin avustuksella. On valintojen aika.

Graf käyttää kerronnassaan tyylikeinoina arkistofilmejä, Super 8 mm -kaitafilmiä ja 4:3 -kuvasuhdetta. Leikkaus on nopeatempoista ja kiihkeää, kuin ajan henki. Kertojaääni tuo mieleen 60- ja 70-luvun  kokeilevan elokuvan, Godardin ja Fellininkin, toisaalta nuorehkon miehen harhailussa ja naisseikkaluissa on samaa henkeä kuin Philip Kaufmanin vuonna 1988 ohjaamassa, Milan Kunderan romaaniin perustuvassa Olemisen sietämätön keveys-elokuvassa, joka sijoittui Prahan kevääseen 1968. Vielä melko tuntemattomat Tom Schilling ja Saskia Rosendahl ovat molemmat säteileviä ja  karismaattisia haastaviin osiinsa ja heitä tullaan varmasti vielä näkemään. Vaikutuksen tekevät myös kyltymätöntä Irene Mollia esittävä Meret Becker ja Albrecht Schuch, joka näyttelee Fabianin varakasta, mutta onnetonta ystävää Stephan Labudea.

Jotain hyvin tähän aikaan istuvaa on elokuvassa, jossa sodan kumu vaikuttaa taustalla, mutta ihmiset haluaisivat vain rakastaa ja tulla rakastetuksi. Osa päätyy sen puutteessa keskittymään nopeisiin nautintoihin; päihteisiin ja seksiin. Fabianin elämän moraaliarvoja punnitsevassa hahmossa kiteytyy elokuvan ajatus; jos keskitymme hyvään, ehdimme ainakin kuolla onnellisena. Pahuuden ja kovien arvojen valitsijat eivät loppujen lopuksi koskaan voita. Aina eivät valitettavasti ne hyvän puolella olevatkaan.

Mari Lindqvist

 

 

 

 

 

, ,